AN ANALYTICAL STUDY OF THE CONCEPT OF JARA IN THERAVADA BUDDHIST PHILOSOPHY

Authors

  • Phra Tean Tapasilo (Sra kaeo) Independent Scholar in Buddhism and Philosophy

Keywords:

the Concept aging (Jara), the Buddhist philosophy, the Four Noble Truths

Abstract

The objectives of this research article were: 1) to study the Concept aging (Jara) in Various sciences 2) to study of the Concept aging (Jara) in Theravada Buddhist Philosophy 3) to analyze the Concept of aging (Jara) in Theravada Buddhist Philosophy. The thesis was qualitative research by using documentaries research methodology, the data have been analyzed the Tipitaka, research, thesis and relevant texts/documents which concerning of aging concept in Theravada Buddhist Philosophy.

The results of the study found that :  1. The aging concept in the science of aging, people were being elderly at the age of 60. In this age, human body change in many ways such as the eyes, ears, nose, tongue, body, and mind deteriorate deterioration that adversely affects the living and also for their families and society when they retire or pass away.  2. The aging concept in the Buddhist philosophy, aging is archaic to the detriment of the damaged tooth with the gray hair and a wrinkled skin. The aging of the organic forms of arising from ignorance. Ignorance is prejudiced Five Khans that are suffering, which contains the living sense of living eyes, ears, nose, tongue and heart (emotion) which is the resulting human beings in samsara have met with the injured and dead, this is the law of nature which called the Trinity itself. 3. The analyzed the concepts of aging in the Buddhist Philosophy showed that aging had caused from ignorance, which had the root from unknown in the Four Noble Truths. Staring at unknown unsatisfactoriness (Dukkha), the cause or origin of suffering (Dukkha-samudaya), the cessation of suffering (Dukkha-nirodha), the path leading to the cessation of suffering (Dukkha-nirodha mamini patipada). Moreover, unknown in aggregates and elemental sense of the past and future. Moreover, it included the transmigration of birth, aging, illness, death, sorrow, the tiresome screed Physical Discomfort Uneasiness Railing The coincident with what is not loved, the separation from what desired, not what preconceived. In the Buddhist concept of aging the Five Khans are suffering that need to treat by following the Noble Eightfold Path which the eight precepts, the right way to go out is practicing in wise meditation to reduce some negative emotion such as passion and ignorance of the point of view.

References

มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2543). พระไตรปิฎกและอรรถกถา ชุด 91. นครปฐม : โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.

สมเด็จพระมหาสมณเจ้า กรมพระยาวชิรญาณวโรรส. (2554). พุทธประวัติ เล่ม 1. พิมพ์ครั้งที่ 55. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.

สมเด็จพระญาณสังวร (สมเด็จพระสังฆราช สกลมหาสังฆปริณายก (เจริญ สุวฑฺฒโน)). (2555). วิธีสร้างบุญบารมีชีวิตนี้สำคัญนัก. พิมพ์ครั้งที่ 1. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์ธรรมสภา.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2556). พุทธธรรม ฉบับปรับปรุงขยายความ. พิมพ์ครั้งที่ 38. กรุงเทพ ฯ : สำนักพิมพ์ผลิธัมม์ ในเครือ บริษัท สำนักพิมพ์เพ็ทแอนด์โฮม จำกัด.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2554). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลศัพท์. พิมพ์ครั้งที่ 17. กรุงเทพ ฯ : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหามฆวินทร์ ปุริสุตฺตโม (ดร.) (2552 ). เอกสารประกอบการสอนวิชาพุทธจริยศาสตร์. พิมพ์ครั้ง-ที่ 1. นครปฐม. พิมพ์ที่มหามกุฏราชวิทยาลัย.

พระมหาวุฒิชัย วชิรเมธี (ว. วชิรเมธี). (2558). มรณาวิชาสุดท้าย. พิมม์ที่ครั้งที่ 1. จังหวัดสมุทรปราการ. พิมพ์ที่บริษัทออฟเว็ทพลัส จำกัด.

พระครูสิงห์แก้ว วชิรธมฺโม (2554). บทบาทของผู้สูงอายุในการส่งเสริมกิจกรรมทางพระพุทธศาสนา : ศึกษาเฉพาะกรณี ตำบลเหล่ายาว อำเภอบ้านโฮ่ง จังหวัด ลำพูน. ปริญญาพุทธศาสตร์บัณฑิตมหาบัณฑิต, บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระครูบรรพตพัฒนาภรณ์ (ครุโก). (2556). การศึกษาเปรียบเทียบเรื่องวัยในศาสนาพุทธเถรวาทกับศาสนาพราหมณ์ ? ฮินดู. ปริญญาพุทธศาสตร์บัณฑิตมหาบัณฑิต, บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

สำนักส่งเสริมสุขภาพ กรมอนามัย กระทรวงสาธารณสุข. (2557). คู่มือแนวทางการอบรมผู้ดูแลผู้สูงอายุ.

นงลักษณ์ สะวานนท์. (2554). การเข้าถึงธรรม. พิมพ์ครั้งที่ 1. กรุงเทพ ฯ: พิมพ์ที่บริษัทขุมทอง -อุตสาหกรรมและการพิมพ์ จำกัด.

บรรลุ ศิริพานิช. (2542). ผู้สูงอายุไทย สภาผู้สูงอายุแห่งประเทศไทย. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์ดี.

พระราชบัญญัติผู้สูงอายุ. (2547). หนังสือพระราชบัญญัติผู้สูงอายุ พ.ศ. 2546. พิมพ์ครั้งที่แรก : กรุงเทพฯ. พิมพ์ที่ เจ.เอส. การพิมพ์.

ฟื้น ดอกบัว. (2550). พุทธปรัชญาแห่งชีวิต. พิมพ์ครั้งที่ 1. กรุงเทพ ฯ : สำนักพิมพ์ศสยาม.

ศรีเรือน แก้วกังวาน. (2549). จิตวิทยาพัฒนาการชีวิตทุกช่วงวัย เล่ม 2, วัยรุ่น - วัยสูงอายุ. พิมพ์ครั้งที่ 8. (แก้ไขเพิ่มเติม) กรุงเทพ ฯ พิมพ์ที่ สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ศศิพัฒน์ ยอดเพชร. (2549). รายงานการวิจัยฉบับสมบูรณ์ โครงการผู้ดูแลผู้สูงอายุในครอบครัว. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

สุรกุล เจนอบรม. (2534). วิทยาการผู้สูงอายุ. กรุงเทพฯ : คณะครุศาสตร์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.สุรีย์ มีผลกิจ. (2553). สังสารวัฏ. พิมพ์ครั้งที่ 1. กรุงเทพ ฯ. พิมพ์ที่บริษัท คอมฟอร์ม จำกัด.

กาญจนาณัฐ ชนะศักดิ์. (2552). ศึกษาหลักธรรมทางพระพุทธศาสนาในการแก้ปัญหาเกี่ยวกับความ-ชราในสังคมไทยปัจจุบัน. ปริญญาพุทธศาสตร์บัณฑิตมหาบัณฑิต, บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ภัทิรา ศิริมานนท์. (2551). การศึกษาความศรัทธาในพุทธศาสนาและสัมพันธภาพกับผู้ร่วมวัยของผู้สูงอายุ. ปริญญาการศึกษามหาบัณฑิต สาขาวิชาจิตวิทยาพัฒนาการ, บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศรีนคริน ทรวิโรฒ.

ภิรมย์ เจริญผล. (2553). ศึกษาวิเคราะห์หลักพุทธธรรมที่ใช้ในการดำเนินชีวิตของผู้สูงอายุ : กรณีศึกษาผู้สูงอายุในสถานสงเคราะห์ จังหวัดนครปฐม. ปริญญาพุทธศาสตร์บัณฑิตมหาบัณฑิต, บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พิทักษิณา สุภานุสร. (2546). กลไกทางวัฒนธรรมในการช่วยเหลือผู้สูงอายุของชุมชนคนบท. วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการศึกษานอกระบบ, บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

หมอชาวบ้าน. (2530). https://www.doctor.or.th/article/detail/4930.

กรองทอง กาญจนเลิศพรทวี. (2550). www.crs.mahidol.ac.th/news/minithesis/2550/008.doc.

อาจารย์ญาณภัทร ยอดแก้ว. (2555). https://www.gotoknow.org/user/dhammarit/ profile.

พวงทอง ไกรพิบูลย์. (2555). http://haamor.com/.

ตุลระวี ไชยปัญโญ. (2555). https://tunlawee.wordpress.com/2012/05/19/วัยสูงอายุ-old-age/.

บ้านท่าลาด. (2556). http://baanthalad.blogspot.com/2013/06/blog-post.html.

cluster ผู้สูงอายุ (2560). http://aginghpc.blogspot.com/2017/02/blog-post.html.

กิจกรรมส่งเสริมสุขภาพ และเครือข่ายผู้สูงอายุ. http://hp.anamai.moph.go.th/soongwai/index.htm.

Published

2023-02-18