Buddhist Psychology for Self-Development
Keywords:
Buddhist psychology, self-development, quality of lifeAbstract
This article aims to make people aware of the importance of self-development, Buddhism and psychology combined to become Buddhist psychology. (Dhamma Pitaka, 1996:24-25) Due to changes in the conditions of life and society along with problems that occur in the era of human development. Especially mental problems such as stress, anxiety, loneliness, emptiness and meaninglessness. which Buddhism calls "suffering" and this is stimulating Western psychology to turn its attention to mental illness in the clinic and bring it out to the mentally ill in general as well as normal sick people. Buddhism does not have separate divisions. There is a psychological system that is complete in itself. All of this can be seen that Buddhist psychology for self-development plays an important role. The livelihood of a person is very important. If we are aware of the problem, we will develop it according to basic principles. For example, the 5 precepts, the 4 influences, the 8 paths, which are considered tools for developing both behavior. All mental and intellectual aspects in protecting and promoting human beings to be able to lead quality lives. It is a process that helps relieve Give human giges reduce and bring peace to oneself and society by presenting the natural principles of the process of birth and cessation of suffering together both present methods of practice or methods of living life to achieve the cessation of suffering or problems in the mind that arise. or change for the better Allowing us to live in this world with peace. Have good mental health and quality of life.
References
กาญจนา ไชยพันธุ์. (2547). กระบวนการกลุ่มทางการศึกษา. พิมพ์ครั้งที่ 2. ขอนแก่น:มหาวิทยาลัยขอนแก่น คณะศึกษาศาสตร์.
เกื้อ วงศ์บุญสิน. (2547). ประชากรศาสตร์ทรัพยากรมนุษย์. กรุงเทพฯ :โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ชูชีพ อ่อนโคกสูง,อนุสรณ์ อรรถศิริ. (2549) ความสัมพันธ์ระหว่างพลังความสามารถแห่งตน. เป้าหมายพิมพ์ลักษณ์, กรุงเทพฯ : ไทยวัฒนาพานิช , .
ณรงค์ เพ็ชรประเสริฐ.(2546). รายงานวิจัยฉบับสมบูรณ์บทสังเคราะห์ภาพรวมการพัฒนาระบบสวัสดิการสำหรับคนจน และคนด้อยโอกาสในสังคมไทย. กรุงเทพฯ :โรงพิมพ์เอดิสันเพรสโปรดักส์.
เลี่ยงเชียง.
ปราณี รามสูตร และจำรัส ด้วงสุวรรณ. (2545). พฤติกรรมมนุษย์กับการพัฒนาตน. พิมพ์ครั้งที่ 3.กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์ธนะการพิมพ์.จุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พนมไพร ไชยยงค์. (2558). เสนอวิธีการพัฒนาตนไปสู่ชีวิตที่งดงามและมีความสุข. ?รุ่งอรุ่ณแห่งการพัฒนาตน? คณะวิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานี
พระครูนิวิฐธุราทร. (2566). พรหมวิหารธรรม. (ออนไลน์). แหล่งที่มา: https://www.gotoknow.org/posts/สืบค้นเมื่อ 2 กันยายน พ.ศ. 2566.
พระเทพเวที (ประยุทธ ปยุตโต). (2531). กรรมตามนัยแห่งพุทธธรรม. กรุงเทพฯ : อัมรินทร์ พริ้นติ้ง กรุฟ.
พระธรรมโกศาจารย์ (ประยูร ธมฺมจิตฺโต). (2553). ปัญญาต้องคู่กับกรุณาจึงจะพาชาติรอด. กรุงเทพฯ : เซนปริ้นติ้ง,.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2557). พุทธธรรม ฉบับปรับขยาย. กรุงเทพฯ: ผลิธัมม์.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต).(2546). พุทธธรรม ฉบับปรับปรุงขยายความ. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์ มหาลัยจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, .
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฏกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2553). อรรถกถาภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ:โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
สมิต อาชวนิจกุล. (2535). การพัฒนาตนเอง ภาค 2. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ :สำนักพิมพ์ดอกหญ้า.
สุริวัตร จันทร์โสภา (2552). โครงการพัฒนาศักยภาพบุคลากรเพื่อเพิ่มประสิทธิผลในการปฏิบัติงาน. กรุงเทพฯ : อักษรเจริญทัศน์.
Bloom, B. S.. (1956). Taxonomy of educational objectives. New York: Longman.
Nowack, M. K.. (2001). Executive coaching: How to successfully change behaviour. Retrieved July 28, 2023 from http://www.stressinventory.com/ download/
coachingmanuscript2023.pdf.