AN ANALYTICAL STUDY OF WORLD IN THERAVADA BUDDHIST PHILOSOPHY

Authors

  • Phra Bijeet Khemaskko (Shaya) Independent Scholar in Buddhism and Philosophy

Keywords:

world, Theravada Buddhist Philosophy, concept

Abstract

The objectives of this research article were: 1) to study the concept of world in eastern philosophy, 2) to study the concept of world in Theravada Buddhist philosophy, and 3) to analyze the concept of world in Theravada Buddhist philosophy. The data of this documentary research were collected from the Tipitaka and related documents.
The results of the study found that:- 1) The concept of world in eastern philosophy, especially in Indian philosophy, could be concluded that: (1) The Vedas as the fairy tale specified that the world and everything were created and controlled by gods, and as philosophy, the only truth was Satta, (2) According to Nyaya philosophy, the world consisting of uncountable number of atoms could really exist, but space and time were objectivity and independent, (3) Vaisheshika philosophy believed that the world and things were composed of the four elements; earth, water, air and fire, (4) In Samkhya, matter was the origin of the world and everything, (5) Yoga philosophy believed that Sampayoga, the compound of matter and ultimate reality, was the origin of evolution of the world and things, and (6) Mimamsa philosophy taught that the world has been existed for a long time and everything in the world was originated from matters, (7) According to Vedanta philosophy, the world is a phenomena of Brahman and has never been created, and (8) In Upanishad, Brahman was the original cause of things and that were gradually evolved. 2) According to Theravada Buddhist philosophy, the world is not limited only for human beings and other creatures within this world, but it also includes other states of existence and planes of consciousness. The world is in the cycle of happening, existing and declining naturally. The concept of world in Theravada Buddhist philosophy was focused on human beings rather than on other creatures. 3) The concept of world in Theravada Buddhist philosophy can be divided into 3 main groups; 1) Geographical world consisted of the world of man, the heavenly world, and the Brahma world, 2) Ethical world was composed of the world of sense-desire, the world of form, and the formless world, and 3) The world in the concept of Buddhaghosa consisted of the world of location, the world of beings, and the world of formations.

References

ชัยวัฒน์ คุประตกุล. (2544). 100 ปีดาราศาสตร์โลก. กรุงเทพมหานคร : ประพันธ์สาร์น.

ธีรวัส บำเพ็ญบุญบารมี. (2560). ต้นกำเนิดของโลกและจักรวาล : ศึกษาจากคัมภีร์พระไตรปิฎก. 3 ตุลาคม 2560, <https://www.gotoknow.org/posts/512383> (3 October 2017).

นางสาวเดือนฉาย อรุณกิจ. (2538). การศึกษาเชิงวิเคราะห์มโนทัศน์เรื่องโลกในพุทธปรัชญาเถรวาท. วิทยานิพนธ์ ปริญญาอักษรศาสตรมหาบัณฑิต, บัณฑิตวิทยาลัย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

บรรจบ บรรณรุจิ. (2557). โอปปาติกะชีวิตหลังความตาย. พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพมหานคร : อมรินทร์ธรรมะ.

ปรุตม์ บุญศรีตัน. (2556). พุทธอภิปรัชญา ความจริงเกี่ยวกับจักรวาล โลก มนุษย์ และสังสารวัฏ. กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ประเวศ วะสี และคณะ. (2547). ธรรมชาติของสรรพสิ่งการเข้าถึงความจริงทั้งหมด. กรุงเทพมหานคร : ร่วมด้วยช่วยกัน.

ประสาน ต่างใจ. (2539). เอกภพของชีวิตกับจักรวาล. กรุงเทพมหานคร : กรีนพีช.

พระพรหมคุณาภรณ์. (2548). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ฉบับประมวลธรรม. พิมพ์ครั้งที่ 13. กรุงเทพมหานคร : มหาจุฬาลงกรณ ราชวิทยาลัย.

พระธรรมโกศาจารย์ (พุทธทาสภิกขุ). (2536). ดับไม่เหลือ. กรุงเทพมหานคร : ธรรมสภา.

พระธรรมปิฎก (ป.อ. ปยุตฺโต). (2546). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลศัพท์. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์ มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระเทพมุนี (วิลาศ ญาณวโร). (2527). กรรมทีปนี. กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์สุภา.

พระเทพมุนี (วิลาศ ญาณวโร). (2527). ภูมิวิลาสินี. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์รุ่งเรืองธรรม.

พระเทพวิสุทธิกวี (พิจิตร ฐิตวณฺโณ). (2537). รรณนาสวรรค์. กรุงเทพมหานคร : สุทธิสารการพิมพ์.

พระเทพมุนี (วิลาศ ญาณวโร). (2542). พรรณนาสวรรค์. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.

พระบาฬีลิปิกรม. (2532). พระบาฬีลิปิกรม. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.

พระพานิช ญาณชีโว. (2539). ไตรภูมิพระร่วง (ฉบับย่อความ). กรุงเทพมหานคร : ตรงหัว.

พระสัทธัมมโชติกะ ธัมมาจริยะ. (2551). ปรมัตถโชติกะ มหาอภิธัมมัตถสังคหฎีกา วีถิมุตตสังคหะภูมิจตุกกะและปฏิสนธิจตุกกะ ปริจเฉทที่ 5 เล่ม 1. พิมพ์ครั้งที่ 7. กรุงเทพมหานคร : หจก.ทิพยวิสุทธิ์.

พระพลวัต ฉนฺทกาโม (แก้วศรีใส). (2556). การศึกษาเปรียบเทียบแนวคิดเรื่องโลกและชีวิตของวิทยาศาสตร์กับพุทธปรัชญาเถรวาท. วิทยานิพนธ์ศาสนศาสตรมหาบัณฑิต, บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัย มหามกุฏราชวิทยาลัย.

พระภูวเดช สินทับศาล. (2551). การศึกษาวิเคราะห์แนวคิดเรื่องโลกและจักรวาลในพุทธปรัชญาเถรวาท. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต, บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยขอนแก่น.

พูนศักดิ์ ศักดานุวัฒน์. (2532). นรกสวรรค์และเปรต. กรุงเทพมหานคร : รุ่งแสงการพิมพ์.

ฟื้น ดอกบัว. (2527). ปรัชญาอินเดีย. นครปฐม : พิมพ์ที่ แผนกบริการกลาง สำนักงานอธิการบดี มหาวิทยาลัยศิลปากร.

มหามกุฏราชวิทยาลัย, มูลนิธิ. (2536). พระไตรปิฎกและอรรถกถาแปล ฉบับครบรอบ 200 ปี แห่งราชวงศ์จักรี กรุงรัตนโกสินทร์ พุทธศักราช 2525. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.

ระวี ภาวิไล, ศ. (2543). โลกทัศน์ ชีวทัศน์เปรียบเทียบวิทยาศาสตร์กับพุทธศาสนา. กรุงเทพมหานคร : บริษัทสหธรรมิก จำกัด.

สำนักงานพระพุทธศาสนาแห่งชาติ. (2549). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับเฉลิมพระเกียรติ พระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัว เนื่องในการจัดงานฉลองสิริราชสมบัติ ครบ 60 ปี พุทธศักราช 2549. กรุงเทพมหานคร : อมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์พับลิชชิ่ง.

สมเด็จพระมหาสมณเจ้า กรมพระยาวชิรญาณวโรรส. (2536). ธรรมวิจารณ์. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.

สรกานต์ ศรีตองอ่อน, ผศ.ดร. (2558) .พุทธจักรวาล. พิมพ์ครั้งแรก. กรุงเทพมหานคร : อมรินทร์พริ้นติ้ง แอนด์พับลิชชิ่ง.

สุนทร ณ รังษี. (2521). ปรัชญาอินเดีย ประวัติและลัทธิ. กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์บพิธ.

สุนทร ณ รังษี. (2550). พุทธปรัชญาจากพระไตรปิฎก. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพมหานคร: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สำนักงานกองทุนสนับสนุบการวิจัย (สกว.). (2560). ปรัชญาอินเดีย (Indian philosophy). 30 ตุลาคม 2560,

<http://www.parst.or.th/philospedia/IndianPhilosophy.html> (30 October 2017).

อมรา ศรีสุชาติ. (2541). อุปนิษัทอภิปรัชญาที่สอดคล้องกับทฤษฎีวิทยาศาสตร์เรื่องกำเนิดและการสิ้นสุดของจักรวาลโลกสรรพสิ่งและชีวิต. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต, บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.

Chandradhar Sharma. (1973). A Critical Survey of Indian Philosophy. New Delhi: Motilai Banaraidass.

Deussen. (1972). The Philosoohy of the Upanishads. Vol. II. Delhi : Oriental Publishers.

Popular Mechanics. (2560). นาซ่าเจอโลกใหม่. 20 มีนาคม 2560, <https://www.beartai.com/news/sci-news/152413>.

Surendranath Dasgupta. 1969A History of Indian Philosophy. Vol. 1. Great Britain : Cambridge University Press.

Stephen Hawking. (2556). ประวัติย่อของกาลเวลา ฉบับภาพประกอบ (The Illustrated A Brief History of Time). แปลโดย ดร.ปิยบุตร บุรีคำ และ ดร.อรรถกฤต ฉัตรภูมิ. พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์มติชน.

Published

2020-12-23