THE CONCEPT OF BUDDHA-NATURE AFTER THE BUDDHA'S PASSING AWAY: THE PERSPECTIVE OF THERAVADA BUDDHIST PHILOSOPHY

Authors

  • Somjet Luangkan Dhammasuksa Research Center

Keywords:

The Concept, Buddha-nature, Theravada Buddhist Philosophy

Abstract

This article is intended to explain the concept of Buddhism after death, the perspective of Theravada Buddhist philosophy on various issues. Which the original idea would have  a soulless state. Because it explains that Buddhahood after death when all Buddhas having passed away with Anupasises Nirvana, there will be emptiness, no state of law remaining. However, this article presents a different approach to explaining 3 issues as follows:- Buddhahood in the context of representatives has adopted the conceptual framework arising from the Buddha's speech in the Maha Parinirvana Sutra, which he said to Ananda that he should take the Dharma and Discipline as his representative at the time of his passing away and speaking to Phra Vakkali Thera to adhere to the Dharma because seeing the Dharma is equal to seeing Buddha. Buddhahood in the context of a symbol use the conceptual framework to create a Buddha statue or a symbolic Buddha image created to represent the Buddha that appears in general. And Buddhahood in the context of Buddhism. It is a remembrance of the grace of the Lord Buddha. Even though His Highness passed away for a long time, His grace still remains, confirming that the Buddhahood after Nirvana has not vanished and still exists in other forms as mentioned above.

References

มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2553). พระไตรปิฎกภาษาไทยพร้อมอรรถกถาแปล. พิมพ์ครั้งที่ 4. นครปฐม: โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.

พระมหายุทธนา นรเชฏฺโฐ. (2553). สภาวะของพุทธเจ้าหลังการปรินิพพาน. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณ ราชวิทยาลัย.

พระธรรมปิฎก (ป.อ. ปยุตฺโต). (2546). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ฉบับประมวลศัพท์. พิมพ์ครั้งที่ 11. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหา จุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระพิมลธรรม (ชอบ อนุจารีมหาเถระ). (2541). พระพุทธรูปปางต่างๆ. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: กองทุนบุญนิธิหอไตร.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2548). พระพุทธศาสนาในอาเซีย. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: ธรรมสภา.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2556). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. พิมพ์ครั้งที่ 24. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์พระพุทธศาสนาของธรรมสภา.

ศักดิ์ชัย สายสิงห์. (2550). สารานุกรมไทยสำหรับเยาวชน โดยพระราชประสงค์ในพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัว เล่ม 29. พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพฯ: รุ่งเรืองการพิมพ์.

สุภัทรดิศ ดิศกุล. (2528). ศิลปะในพระเทศไทย. พิมพ์ครั้งที่ 8. กรุงเทพฯ: อมรินทร์การพิมพ์.

สุภัทรดิศ ดิศกุล. (2535). ศิลปะอินเดีย. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์คุรุสภาลาดพร้าว.

สุภัทรดิศ ดิศกุล. (2547). พระพุทธรูปอินเดีย และความรู้ใหม่เกี่ยวกับโบราณคดีจีน. กรุงเทพฯ: กรมศิลปากร.

สมเด็จกรมพระยาดำรงราชานุภาพ. (2545). ตำนานพระพุทธเจดีย์. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์บริษัทมติชน จำกัด.

สมเด็จพระมหาสมณเจ้า กรมพระปรมานุชิตชิโนรส. (2505). พระปฐมสมโพธิกถา. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์การศาสนา.

หลวงบริบาลบุรีภัณฑ์. (2531). พระพุทธรูปโบราณ. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ยูไนเต็ดโปรดักชั่น.

Van Hien. (2003). The Seeker?s Glossary of Buddhism. 3rd ed. Taipei: The Corporate Body of the Buddha Educational Foundation.

Published

2022-06-28